Bang Fai

The Rocket
  • Rakieta
  • Australia
    2013
  • 96
    '
  • od 13 lat
  • reżyseria
    Kim Mordaunt

STRESZCZENIE

Ahlo urodził się jako jedno z bliźniąt w plemieniu górali z Laosu. Jego brat nie przeżył porodu i wbrew tradycji chłopca nie zabito zaraz po urodzeniu.  Stara babcia Taitok obwinia Ahlo o wszelkie nieszczęścia w rodzinie. Wielki koncern przemysłowy buduje tamę i całe plemię  musi znaleźć sobie nowe miejsce wśród obcych. Konflikty narastają. Zbliża się święto rakiet - za najlepszą z nich twórca otrzyma dużą nagrodę. Nasz bohater wspierany przez dziwaka Jamesa Browna i przyjaciółkę Kię, buduje po kryjomu pocisk na zawody. Ahlo jest za mały, by mógł odpalić swoją rakietę, czy ktoś mu pomoże? Wzruszający film o fundamentalnych wartościach, którego akcja rozgrywa się w pięknym i egzotycznym Laosie.

Porady metodyczne

Porady metodyczne

Gimnazjaliści – widzowie tego filmu – mogą poznać egzotyczne zwyczaje panujące wśród ludzi w odległym Laosie. Mogą one wydać się szokujące dla Europejczyka, ważne jest, aby podkreślić, że rodzice Ahlo sprzeciwiają się odwiecznym przesądom. Historia odrzuconego przez siłę tradycji chłopca to ciekawa wersja odwiecznego motywu fatum i walki z przeznaczeniem. Na ile człowiek, posiadający wolną wolę i dokonujący wyborów, może kształtować swój los? Ahlo nie boi się wyzwań. Podłącza prąd do domu i… powoduje spięcie w całej wiosce. Mimo niebezpieczeństwa rozbraja bombę, by mieć materiał wybuchowy do swojej rakiety. Idzie sam do jaskini po niezbędne guano, by odpalić rakietę. Ale nieszczęśliwe przypadki (np. śmierć matki, podpalenie kapliczek zmarłych) są przypisywane jemu. Dlaczego James Brown mówi do ojca Ahlo: „twój syn jest idealnym kozłem ofiarnym” i co to oznacza? Zmagania chłopca ukazane są na tle współczesnego procesu cywilizacyjnego. Dlaczego jego plemię utraciło swoją ziemię? Co obiecywali budowniczowie tamy, a jak w rzeczywistości wyglądało życie wysiedlonych? Koniecznie trzeba też zwrócić uwagę na pozostałości wojny, która pozostawiła po sobie przerażający spadek. Czym zajmuje się James Brown? O czym świadczy spotkanie przez Ahlo ślepej staruszki w jaskini? Bomby, „śpiące tygrysy”, czyhają na każdym kroku. To zewnętrzne zagrożenie potęguje jeszcze bardziej wyobcowanie i odrzucenie głównego bohatera. Z czego więc czerpie on nadzieję i kto mu pomaga? Pamięć zmarłej matki, obietnica zasadzenia dla niej mango z 400-letniego drzewa to są pozytywne źródła tradycji i jej siły. Rówieśniczka Kia najlepiej rozumie Ahlo, bo wie przecież, że „nasze matki nie wrócą”. Prosty w konstrukcji film to świetny materiał do rozmowy o miłości i osamotnieniu, o tradycji, z której można czerpać siłę lub która nas ogranicza, o wojnie i wielkim biznesie, na który zwyczajni ludzie nie mają wpływu. Jest to też przede wszystkim film o zwycięstwie wiary w lepsze jutro, o dzielnym Ahlo, którego matka tuż po urodzeniu obroniła przed bezsensowną śmiercią. Film nominowany przez Australię do Oskara 2013 w kategorii obrazu nieanglojęzycznego.

Filmoznawca poleca

Filmoznawca poleca

Kolejny film w karierze australijskiego twórcy, autora także wideo oraz dokumentów, z których Bomb Harvest (2007) dotyczy zbliżonej tematyki, co The Rocket – kwestii bomb-niewypałów w Azji, będących strasznym amerykańskim dziedzictwem po wojnie wietnamskiej, mającej miejsce w latach 60. ubiegłego wieku. Film jest oficjalnym kandydatem Australii do Oscara, ale, co ciekawe, jest mówiony po laotańsku i w całości rozgrywa się w Laosie, którego zwłaszcza północna część do dziś cierpi biedę i zacofanie m.in. w wyniku wspomnianej wojny. Mimo, że przeznaczony do młodego odbiorcy, nie unika mówienia o trudnej historii tej części świata, za którą biorą się często twórcy z Australii, USA czy Europy zachodniej, by przypomnieć choćby Pola śmierci (1984) Rolanda Joffe czy Między niebem a ziemią (1993) Olivera Stone’a. Wartością filmu Mordaunta jest jednak fakt, że przyjmuje wewnętrzny, laotański punkt widzenia i nie ma w nim śladu zachodniego protekcjonizmu.

Seanse

Brak seansów.