- Wilcze dzieci
- Japonia2012
- '117
- od 11 lat
- reżyseria Mamoru Hosoda
- właściciel praw Kaze
- nośnik BluRay
STRESZCZENIE
Yuki opowiada historię swojej rodziny, jest córką Hany i wilka. Ma młodszego o rok brata Ame. Kiedy ginie ich ojciec-wilk, cała rodzina przeprowadza się na wieś. Gdy dzieci podrosły, Yuki chce iść do szkoły, ale kiedy jest zła, zamienia się też w zwierzę. Dziewczynka chciałaby być człowiekiem, lecz jej brat wybiera los wilka. Japońska animacja fantasy o miłości i przeznaczeniu.
Porady metodyczne
Yuki opowiada historię swojej rodziny: jest córką kobiety Hany i wilkołaka. Ma młodszego o rok brata Ame. Kiedy ginie ich ojciec wilk, reszta rodziny przeprowadza się na wieś. Żyją na uboczu, starają się nie rzucać nikomu w oczy. Niestety, kiedy Yuki jest zła i zdenerwowana, zamienia się w wilka. Podobnie dzieje się z jej bratem.
Japońska animacja spodoba się miłośnikom anime, Lecz tym razem nie jest to krwawa historia, a raczej obyczajowa opowieść o rodzinie. Element fantastyczny (ojciec wilk) jest ważny dla pokazania natury dzieci, ale tak naprawdę oglądamy życie samotnej matki, która poświęca się dla wychowania swoich dzieci. Jej oddanie może budzić szacunek, ale i wątpliwość, czy kobieta jest tylko stworzona do takiej roli, jaką sobie wyznaczyła Hana. Ciekawsze wydaje się zagadnienie dorastania rodzeństwa. Odważna i rezolutna Yuki z ciekawością poznaje świat. Bojaźliwy Ame woli chować się pod spódnicę matki. Kiedy dzieci stają się starsze, muszą dokonać wyboru: być człowiekiem czy wilkiem? Europejski widz może doszukać się tutaj starego konfliktu między naturą a cywilizacją. Yuki chce zostać człowiekiem, ale musi się jeszcze wiele nauczyć, by opanować swoją wilczą naturę. Z kolei Ame usamodzielnia się coraz bardziej i coraz bardziej oddala od rodziny. Kiedy Yuki mówi Somejowi prawdę o sobie, historia zatacza koło – kiedyś studentka Hana zakochała się w wilku… Blisko dwugodzinny film raczej nie powinien dłużyć się polskiemu widzowi, gdyż twórcy bardzo umiejętnie dozują wzruszenia, radość przeplata się ze smutkiem, elementy komiczne z dramatycznym przyspieszeniem akcji. Całość uzupełnia dobra nastrojowa muzyka. Japońska animacja w niczym nie przypomina europejskich opowieści o groźnym przerażającym wilkołaku, który zabija ludzi, tylko opowiada o wilku pełnym miłości i delikatności.
Filmoznawca poleca
Trzeci pełnometrażowy film animowany w dorobku japońskiego reżysera, który kreowany jest na następcę Mistrza – Hayao Miyazakiego. Mimo, że nie robi filmów w słynnym studiu tamtego – Ghibli, warto zwrócić uwagę na przywiązanie do szczegółów, które cechuje filmy Miyazakiego i innych twórców z tej wytwórni. Dzieło Hosody to gatunkowe połączenie filmu obyczajowego i fantasy (w świecie anglosaskim używa się określenia: supernatural), typowe dla „łagodnej” odmiany japońskiej animacji. W tym przypadku historia ma charakter bardziej liryczny niż pełen dramatyzmu i koncentruje się na losach kobiety, która powoli staje się matką swoich niezależnych dzieci. Film odwołuje się do charakterystycznej dla Kraju Kwitnącej Wiśni religii shintoistycznej, gdzie animizm jest czymś naturalnym.
Seanse
Data, godzina | Miejsce |
---|---|
|
Multikino 51 |